W tym roku szkolnym – tak samo jak w poprzednim – obowiązują przepisy, dzięki którym uczniowie z Ukrainy ukończą szkołę podstawową mimo braku ocen z muzyki, plastyki, przyrody i techniki. W miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen z tych zajęć, będzie wstawiana pozioma kreska. A co z uczniami z Ukrainy, którzy przybyli do polskiej szkoły przed 24 lutego 2022 lub z innymi uczniami-cudzoziemcami? Czy ich też obowiązuje ta zasada?
Uczeń klasy I-III może nie być promowany tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wymaganiem formalnym jest wniosek wychowawcy i opinia rodziców lub wniosek rodziców i opinia wychowawcy. Dodatkowo wymagana jest decyzja rady pedagogicznej wyrażona w formie stosownej uchwały. Sprawdzamy, co może decydować o niepromowaniu ucznia w klasie I-III.
Pytanie: Czy nauczyciel za ściąganie na sprawdzianie może postawić uczniowi ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy?
Pytanie: Do dyrektora szkoły podstawowej wpłynęło pismo od rodziców uczniów klasy II z wnioskiem o możliwość zadawania prac domowych. Czy będzie to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, jeśli dyrektor pozytywnie przychyli się do wniosku rodziców?
Od początku kwietnia obowiązują przepisy dotyczące niezadawania prac domowych uczniom szkół podstawowych. Co to oznacza w praktyce? Czy należy wprowadzić nowe zapisy do statutu szkoły? Czy regulacje te obowiązują również w szkołach niepublicznych? Wyjaśniamy wątpliwości dyrektorów i nauczycieli związanych z likwidacją prac domowych.
Pytanie: Czy uczniowie zwolnieni z zajęć wychowania fizycznego muszą przystępować do testów (w związku z programem Sportowe talenty), a rodzice muszą przekazać dane dot. wzrostu i wagi dziecka? Czy rodzic może odmówić udziału ucznia w testach sprawnościowych? Jeżeli tak, to co należy wpisać w systemie informatycznym?
Pytanie: Uczeń jest pełnoletni. Zwrócił się z prośbą, aby dyrektor szkoły uniemożliwił dostęp jego rodziców do dziennika elektronicznego. Wiemy, że rodzice mają prawo wglądu do ocen dziecka, nawet jak jest pełnoletni, ale w dzienniku są też inne informacje. Czy dyrektor może przychylić się do prośby ucznia?
Stosowanie średniej ważonej nie jest zgodne z przepisami prawa oświatowego. Nie uwzględnia ona specjalnych potrzeb uczniów wynikających np. z posiadanych przez nich orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii. Sprawdzamy, dlaczego jeszcze nie warto w ocenianiu uczniów stosować średniej ważonej.
Pytanie: Czy jeżeli w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania nie ma zapisu dotyczącego tzw. oceniania ważonego, to nauczyciel w przedmiotowych zasadach oceniania może zapisać, że na jego przedmiocie będą stosowane oceny ważone?
Pytanie: Chcemy dopisać w systemie oceniania zachowania, że nauczyciel może nie zabrać ucznia na zawody, konkurs, wycieczkę klasową lub szkolną, jeśli jego zachowanie w ostatnim czasie lub całym półroczu było karygodne: każdorazowo o udziale ucznia w wyżej wymienionych aktywnościach decyduje nauczyciel organizujący daną formę lub dyrektor. Czy te zapisy są zgodne z prawami dziecka?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty