Ustawodawca nie narzucił kierownikom jednostek odgórnie ustalonych procedur kontroli zarządczej, pozostawiając w tym zakresie pewną swobodę. Jednak część organów prowadzących zobowiązało dyrektorów do podejmowania określonych działań wynikających ze standardów kontroli i ich dokumentowania. Sprawdzamy, jakie dokumenty mogą okazać się przydatne w samoocenie kontroli zarządczej.
Pytanie: Organ prowadzący postanowił ujednolicić funkcjonowanie szkół. Zalecono ujednolicenie kontroli zarządczej i w ramach tego tworzymy np. regulamin organizacyjny szkoły. W regulaminie jest m.in. podział na komórki organizacyjne i w naszej szkole jest: dział gospodarczy, sekretariat, księgowość. Czy biblioteka w szkole może być uznana za jednostkę organizacyjną?
Informacja o braku protokołu z okresowego przeglądu dokumentów wewnętrznych, zawarta w zaleceniach pokontrolnych dotyczących kontroli zarządczej, oznacza, że w szkole nie dokonano analizy aktualności oraz dalszej przydatności tych dokumentów. Dyrektor szkoły ma obowiązek wdrożyć i monitorować elementy kontroli, aby szkoła osiągała wyznaczone cele w sposób zgodny z prawem, oszczędny i terminowy.
Pytanie: W związku z wprowadzeniem nowego kodeksu etyki, czy prawo wymaga oświadczenia każdego pracownika szkoły o zapoznanie się i stosowanie? Czy wystarczy tylko potwierdzenie zapoznania się z Kodeksem, np. lista zbiorcza pracowników?
Pytanie: Jakie dokumenty związane z kontrolą zarządczą obowiązują w szkole?
Pytanie: Czy w przepisach obowiązującego prawa jest zapisany obowiązek istnienia w placówce kodeksu etyki i jego obowiązku imiennego podpisania go przez wszystkich pracowników szkoły?
Na przełomie roku dyrektor placówki oświatowej ma za zadanie dokonać podsumowań i wyznaczyć cele na najbliższy rok w związku z kontrolą zarządczą. Przedstawiamy zadania dyrektora szkoły i przedszkola związane z kontrolą zarządczą oraz przykładowe wzory dokumentów do pobrania.
Pytanie: W ustawie o systemie oświaty w art. 5a ust. 4 został określony obowiązek sporządzania i przedstawiania informacji o stanie realizacji zadań oświatowych, zgodnie z którym: „Organ wykonawczy JST, w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu powyższą informację”. Jak to wygląda po 1 września 2017 r., ponieważ ten art. w ustawie o systemie oświaty został uchylony?
Pytanie: Czy w szkole publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie obowiązuje kontrola zarządcza i czy obowiązuje PZP, jeśli tak, to w jakim zakresie?
Aby w pełni poprawnie realizować cele i zadania w placówce, dyrektor szkoły powinien minimalizować i eliminować potencjalne przeszkody i zagrożenia. Bardzo ważna jest wobec tego znajomość procesu zarządzania ryzykiem. Dowiedz się czym jest ten proces, jak wygląda jego przykładowa metodologia oraz monitorowanie, a także jakie działania może podjąć dyrektor szkoły wobec zidentyfikowanego ryzyka.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty